طریقه شناخت مارک های اصلی و جعلی فرش

چون غالباً فرش های غیر اصیل را به اسم فرش صیرفیان می‌فروشند و حتی فروشندگان فرش هم به کرات فریب خورده و استفسار شناسایی آن‌ها را کرده‌اند به تذکر نکات زیر می پردازیم:

چنان که قبلاً شرح داده شد٬ تفاوت رنگ گیاهی و شیمیایی خود اصالت مارک را نشان می‌دهد. چون اغلب مارک‌های جعلی بر فرش هایی است که رنگش آن شیمیایی است و مواد سفید کننده مانند وایتکس رنگ آنها را زایل می نماید.

 

چون اکثر مارک ها با قلاب بافته شده با شکافتن یک خفت بر اهل فن معلوم خواهد شد.

 

چنانکه دقت نمایید زیر خفت های بافته شده با روی آنها دو حالت متفاوت دارد که اگر زیر خفت های رگ اول پایین فرش را با روی رگ آخر بالای آن با دقت مقایسه کنید متوجه خواهید شد. نظر به این که هرگاه بخواهند فرشی را مارک تقلبی بزنند مجبورند نقشه مارک را وارونه کرده برعکس ببافند تا رگ بالای مارک به پایین فرش بچسبد. بنابراین زیر رگ اول فرش با زیر رگ اول مارک قلبی آن دو حالت جداگانه دارد که در صورتی که با دست خفت های پایین فرش را که به طرف تارهای آن خم شده‌اند بلند کنید و به انتهای آنها توجه کنید کاملاً مشهود خواهد بود.

اما در موردی که قبل از شروع بافت فرش مارک تقلبی را در پایین آن ببافند که این کار بسیار نادراست است بهترین راه آن است که هنگام خرید از فروشنده بخواهند تا نام صاحب مارک را در فاکتور قید کند تا در صورت اثبات تقلب از طریق دادگاه تعقیب شود.

چنان که از جانب خریداران مورد تردید در این گونه فرش‌ها پیدا شد می‌توانند با ارسال عکس و خصوصیات آن برای ما از کیفیت آن استفسار نمایند تا در صورت مشاهده خلاف جاعل یا خاطیان را از طریق دادگاههای صالح تغییر فرمایند..

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *