گران قیمت ترین فرش های تاریخ

گران قیمت ترین فرش های تاریخ

گران قیمت ترین فرش های تاریخ

تولیدی فرش صیرفیان با نام فرش صیرفیان اصفهان و فروشگاه فرش صیرفیان در این مقاله قصد دارد شما را با گران قیمت ترین فرش های تاریخ آشنا کند.

 درحراج شرکت  Sotheby’s در اکتبر ۲۰۰۹ این فرش متعلق به دوران صفوی که با کرک و نخ طلا بافته شده ٬ درحالیکه پیش بینی ارزش آن حدود ۱۵۰ هزار دلار تعیین شده بود به قیمت ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار فروش رفت و گرانترین فرشی شد که  در تاریخ در یک حراجی به فروش رفت. تولید این فرش به حدود ۴۰۰ سال پیش باز می گردد و در حاشیه این فرش متونی به خط نستعلیق بافته شده. متن حاشیه نشان میدهد احتمالاً این فرش یک هدیه دیپلماتیک از طرف حکومت صفوی به دولت عثمانی ترکیه بوده است.

گران قیمت ترین فرش های تاریخ

 1) سه عدد فرش همسان بین سالهای ۱۷۴۰ ل و ۱۷۵۰میلادی توسط هنرمند مشهور فرانسویPierre-Josse Perrot   برای کاخهای فرانسه و خصوصاً برای سالن ناهار پادشاه لویی پانزدهم تولید شدند که این فرش آخرین آنها بود و در سال ۲۰۰۰ در حراج مبلمان های باشکوه فرانسوی توسط شرکت Chrities در نیویورک و در حالی که پیش بینی شده بود قیمت آن بین دو تا چهار میلیون دلار باشد به قیمت چهار میلیون و ۴۰۰ هزار دلار فروش رفت.

2) به گفته تاریخ شناسان شرکت Chrities فرش ابریشم اصفهانی نمونه استثنایی از هنر ایرانی در دوران صفوی و زمان سلطنت شاه عباس بین سال‌های ۱۵۸۷ و ۱۶۲۹ میلادی می‌باشد و به همین دلیل این فرش طی سالیان زیادی شهرت بسزایی در بین علاقه مندان به هنر و خصوصاً فرش کسب کرده بود. این فرش جزو کلکسیون متعلق به Grace Rogers کلکسیونر هنر و خیر آمریکایی٬ باستان شناس ارمنی آمریکایی و کلکسیونر هنرHagop Kevorkian و میلیاردر آمریکایی Doris Duke بود. این فرش به قیمت چهار میلیون و ۴۵۰ هزار دلار در شعبه نیویورک Chrities در تاریخ ۳ ژوئن ۲۰۰۸ در قسمت فرش های شرقی فروش رفت.

گران قیمت ترین فرش های تاریخ

3) این فرش بین سال‌های ۱۶۵۹ و ۱۶۹۹ میلادی در قسمت مرکزی ایران بافته شده و در سال ۲۰۱۳ برای فروش گذاشته شد. قیمت آن بین ۸۰۰ هزار دلار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار پیش‌بینی شده بود بود ودر حراج فرش های مهم از کلکسیون William A. Clark به مبلغ چهار میلیون و ۶۵۰ هزار دلار فروش رفت.

4) فرش مروارید بارودا شاهکاری است که در حدود سال ۱۶۸۵ میلادی از ابریشم و بر روی پوست گوزن یافت شد و با تعداد بسیار زیادی مروارید بصری (که به مرواریدی می گفتند که از خلیج فارس استخراج می شد ولی چون بیشتر در شهر بصره عراق مورد تجارت قرار می‌گرفت به آن مروارید بصری می‌گفتند) تزیین شده است. به ‌علاوه مرواریدها این فرش همچنین دارای حدود ۲۵۰۰ تکه الماس یاقوت زمرد و فیروزه می باشد که همگی در طلا و نقره فرورفته اند. در ۱۹ مارچ ۲۰۰۹ این فرش هندی به قیمت ۵ میلیون و ۵۴۸ هزار دلار به فروش رفت.

5) در سال ۲۰۰۰ Chrities در حراج اجناس کلکسیون Karl Lagerfeld این فرش که قبلا متعلق به لویی پانزدهم بود را به مبلغ ۵ میلیارد و ۷۰۰ هزار دلار به فروش رساند.

گران قیمت ترین فرش های تاریخ

6) این فرش که در شمال هند تولید شده متعلق به Cornelius Vanderbilt دوم تاجر و عضو خانواده مشهور Vanderbilt بود که در نیویورک نگهداری می‌شد. سپس Vanderbilt آن را به دختر خود هدیه داد و در قصرBreakers  نگهداری می شد. این فرش توسط Chrities لندن به مبلغ ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در اکتبر ۲۰۱۳ فروخته شد.

7) در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۰ Chrities لندن فرش کرمان را که مبلغ حدود ۴۰۰ هزار دلار برای آن پیش‌بینی شده بود به قیمت شگفت‌انگیز ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار فروختند. این فرش که متعلق به اواسط قرن هفدهم میلادی است اولین و قدیمی ترین فرشی است که در آن طرح محبوب ملقب به هراتی در آن استفاده شده است.

8) گرانبهاترین فرش تاریخ که در حراج فروخته شده , فرش طرح اسلیمی تولید شده بین ۱۶۰۰ و ۱۶۵۰ میلادی می باشد. پس از اینکه در موزه ها و گالری های زیادی به عنوان نمونه ای استثنایی از فرش ایرانی به نمایش داده شده بود این فرش به حراج رفت در حالی که پیش بینی شده بود بین ۵ تا ۷ میلیون دلار به فروش برسد به دلیل اینکه طرح و نقشه این فرش بسیار نادر بوده و تنها فرش قدیمی می باشد که با زمینه قرمز و این طرح خاص بافته شده شرکت Sotheby’s موفق شد در پنجم ژوئن ۲۰۱۳ این فرش را به مبلغ ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به فروش برساند.

گران قیمت ترین فرش های تاریخ

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *